მთავარი > Art > ჯოტო (Giotto di Bondone)

ჯოტო (Giotto di Bondone)

Statue representing Giotto, outside the Uffizi

Statue representing Giotto, outside the Uffizi

 

Giotto

Giotto

 ჯოტო დი ბონდონე (იტალიურად Giotto di Bondone) (დაახ. 1267-1337), იგივე ჯოტო – იტალიელი ფერმწერი, მოქანდაკე და არქიტექტორი შუა საუკუნეების ფლორენციიდან.

  ჯოტო წარმოადგენს უმნიშვნელოვანეს ფიგურას ხელოვნების ისტორიაში, რომელმაც გაარღვია შუასაუკუნეობრივი ხელოვნების ზღვარი, გადალახა ბიზანტიური ხატმწერული ტრადიციები და გახდა იტალიური რენესანსის ერთ-ერთი დამაარსებელი. ჯოტოს აკლდა ანატომიის ის ტექნიკური ცოდნა, რომელიც მისმა შემდგომმა მხატვრებმა განავითარეს. თუმცა მას გააჩნდა უნარი გამოესახა ადამიანური, მიწიერი განცდები, და ტრადიციულ რელიგიურ თემატიკაში შეექმნა სიცოცხლით სავსე სახეები.

   Giotto di Bondone (1267 – January 8, 1337), known mononymously as Giotto  and Latinised as Giottus, was an Italian painter and architect from Florence during the Late Middle Ages. He worked during the Gothic/Proto-Renaissance period. Giotto’s contemporary, the banker and chronicler Giovanni Villani, wrote that Giotto was “the most sovereign master of painting in his time, who drew all his figures and their postures according to nature” and of his publicly recognized “talent and excellence”. In his Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and ArchitectsGiorgio Vasari described Giotto as making a decisive break with the prevalent Byzantine style and as initiating “the great art of painting as we know it today, introducing the technique of drawing accurately from life, which had been neglected for more than two hundred years”.

Giotto’s masterwork is the decoration of the Scrovegni Chapel, in Padua, also known as the Arena Chapel, which was completed around 1305. The fresco cycle depicts the Life of the Virgin and the Life of Christ. It is regarded as one of the supreme masterpieces of the Early Renaissance. That Giotto painted the Arena Chapel and was chosen by the Commune of Florence in 1334 to design the new campanile (bell tower) of the Florence Cathedral are among the few certainties about his life. Almost every other aspect of it is subject to controversy: his birth date, his birthplace, his appearance, his apprenticeship, the order in which he created his works, whether or not he painted the famous frescoes in the Upper Basilica of Saint Francis in Assisi and his burial place.

წყარო: ვიკიპედია , Wikipedia


Paintings:

10. ჯოტო (Giotto di Bondone)

The Nativity

The Nativity

09. ჯოტო (Giotto di Bondone)

ქრისტეს დატირება, სკროვენის კაპელა

ქრისტეს დატირება, სკროვენის კაპელა

08. ჯოტო (Giotto di Bondone)

Last Judgment

Last Judgment

07. ჯოტო (Giotto di Bondone)

Giotto_di_Bondone_017

06. ჯოტო (Giotto di Bondone)

One of the Legend of St. Francis frescoes at Assisi, the authorship of which is disputed

One of the Legend of St. Francis frescoes at Assisi, the authorship of which is disputed

05. ჯოტო (Giotto di Bondone)

The Nativity in the Lower Church, Assisi

The Nativity in the Lower Church, Assisi

04. ჯოტო (Giotto di Bondone)

Ognissanti Madonna, (c. 1310) Tempera on wood, 325 x 204 cm Uffizi, Florence

Ognissanti Madonna, (c. 1310) Tempera on wood, 325 x 204 cm Uffizi, Florence

03. ჯოტო (Giotto di Bondone)

Details of figures at the Golden Gate in the Meeting of Anna and Joachim

Details of figures at the Golden Gate in the Meeting of Anna and Joachim

02. ჯოტო (Giotto di Bondone)

Crucifixion

Crucifixion

01. ჯოტო (Giotto di Bondone)

The Kiss of Judas

The Kiss of Judas

  1. კომენტარები ჯერ არ არის.
  1. No trackbacks yet.

დატოვე კომენტარი